Kjøpsbetingelser
Her finner du våre betingelser for kjøp av varer på nett eller via kundeservice
Salg av varer over internett og hos kundeservice
Her kan du bli kjent med Maxbos salgsbetingelser som gjelder når du handler i vår nettbutikk, www.maxbo.no, eller via vårt kundesenter. Disse vilkårene er gjeldende dersom du handler som privatperson.
Når du kjøper varer via maxbo.no eller gjennom Maxbos kundeservice, er det betingelsene for forbrukerkjøp som gjelder.
Forbrukerkjøp er regulert av flere lover, inkludert forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. For mer informasjon om dine rettigheter og plikter, kan du følge referanser til de aktuelle lovene.
Kjøpsbetingelsene og annen informasjon på www.maxbo.no er kun tilgjengelig på norsk.
1. Avtalen
Avtalen består av disse kjøpsbetingelsene, opplysninger du har gitt i bestillingsløsningen, og eventuelt annet som er avtalt spesielt. Hvis det er uoverensstemmelse mellom standard kjøpsbetingelser og det som er avtalt spesielt, gjelder det som er avtalt spesielt. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er: MAXBO / LØVENSKIOLD HANDEL AS, org.nr.: 980 079 872, og blir i denne teksten omtalt som selger eller vi/oss. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og blir i denne teksten omtalt som kjøper eller du/deg.
3. Avtaleinngåelse
Vennligst merk at innsending av en bestilling ikke utgjør en juridisk bindende avtale. En bindende avtale mellom deg og Maxbo oppstår først når du har mottatt en eller flere ordrebekreftelser fra oss.
Din bestilling
Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte den og automatisk sende en ordrebekreftelse til e-postadressen du har oppgitt. Vennligst les nøye gjennom ordrebekreftelsen og kontroller at den stemmer overens med din bestilling.
Dersom det er avvik mellom din bestilling og det som fremgår av ordrebekreftelsen, anses dette som et nytt tilbud fra oss, som du kan velge å akseptere eller avslå. Ved bestilling av flere produkter, kan det hende at disse leveres i separate forsendelser.
Vi forbeholder oss retten til å kansellere hele eller deler av din bestilling dersom et produkt er utsolgt. I slike tilfeller vil vi informere deg, eventuelt med forslag til alternative produkter. Du kan da velge å akseptere det oppdaterte tilbudet eller kansellere bestillingen. Vi forbeholder oss også retten til å kansellere bestillinger som er ment for videresalg.
Dersom det oppstår skrive- eller trykkfeil av vesentlig art i annonser eller i vår nettbutikk, som innebærer en feilprising på mer enn 15 % av ordinær utsalgspris, forbeholder vi oss retten til ensidig å endre, slette eller avvise bestillingen. Dette gjelder selv om du allerede har mottatt en ordrebekreftelse. Vi forbeholder oss også retten til å annullere bestillingen og oppheve eventuelle kundegarantier ved force majeure, altså når ekstraordinære hendelser som krig, naturkatastrofer, brann, streik eller pandemi gjør det umulig å oppfylle avtalen.
Endringer i bestillingen kan gjøres frem til varen er sendt fra vårt lager. Etter at varen er sendt, må du benytte deg av angreretten dersom du ønsker å returnere produktet.
Du finner mer informasjon om din ordre på maxbo.no. Hvis du har spørsmål eller ønsker å kontakte oss, kan du ringe Maxbos kundesenter på 06292.
Husk at du har ansvar for at eventuelle mål du har oppgitt (som lengder og bredder) er riktige, og at varer bestilt etter spesifikke mål ikke kan returneres. Maxbo inngår ikke avtaler med personer under 18 år.
4. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen du skal betale, inkludert alle avgifter og tilleggskostnader. Maxbo.no tar forbehold om trykk-, skrive- og systemfeil, og vi kontakter deg hvis bestillingen din må rettes på grunn av feil pris.
Nb! Frakt og andre tillegg kan tilkomme ved bestilling via Maxbo Kundeserice.
5. Betalingen
Alle priser på maxbo.no inkluderer merverdiavgift. Du kan velge blant de tilgjengelige betalingsmetodene under kjøpsprosessen.
Når vi mottar din bestilling, vil vi belaste betalingsmiddelet ditt direkte for å sikre at det er tilstrekkelig midler til å dekke kjøpesummen og fullføre transaksjonen. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre trekket, forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen.
Ved å godta vilkårene for Maxbo.no og bruke en av de tilgjengelige betalingsmetodene, aksepterer du også vilkårene til våre betalingsleverandører.
Betalingen på maxbo.no håndteres av Løvenskiold Handel AS / Maxbo. Har du spørsmål om betaling, kan du kontakte vårt kundesenter på 06292.
Maxbo.no tilbyr, gjennom vår samarbeidspartner Adyen, følgende betalingsalternativer:
- Vipps
- Kortbetaling (kreditt- eller debetkort)
- Delbetaling over flere terminer via Klarna
- Få først, betal senere via Klarna
Alle priser inkluderer merverdiavgift, og i din ordreoversikt vil du se alle kostnader knyttet til bestillingen, inkludert porto, frakt og emballasje. For å redusere risikoen for uautorisert tilgang, krypteres dine betalingskortopplysninger. Når vi mottar din bestilling, reserverer vi et beløp på betalingsmiddelet ditt for å sikre at det er nok midler til å dekke kjøpet. Hvis det ikke er mulig å reservere beløpet, kan vi kansellere bestillingen og informerer deg om dette.
Når du betaler med betalingskort eller direktebank, vil beløpet bli trukket når vi bekrefter ordren, også ved forhåndsbestillinger av varer med fremtidig tilgjengelighet eller ubekreftet leveringsdato.
Klarna Faktura er tilgjengelig kun for privatpersoner og kan ikke brukes av bedrifter. Hvis du velger faktura som betalingsmetode, vil den bli sendt til deg via e-post fra Klarna samtidig som vi sender varene. Forfallsdatoen vil være angitt i kjøpsprosessen. Det er ingen ekstra gebyrer for kjøp med faktura. For å bruke Klarna Faktura må du oppgi personnummer, og Klarna vil vurdere kredittverdigheten din basert på betalingshistorikk, kjøpesum og kredittopplysninger. Hvis fakturakjøpet ikke godkjennes, kan du velge en annen betalingsmetode. Ved spørsmål om vurderingen kan du kontakte Klarna på 21 01 89 91 (man-fre, 08.00-17.00).
Velger du finansiering som betalingsmetode, signeres avtalen elektronisk under betalingsprosessen. Dette er en avtale mellom deg og vår finansieringspartner. Kontohaver er ansvarlig for at kontoen belastes med eventuelle renter på utestående beløp, i tillegg til beløpet oppgitt i ordreoversikten. Ved manglende betaling vil det påløpe forsinkelsesrente i henhold til lov om forsinkelsesrente, samt gebyrer i henhold til inkassoloven (13.05.88 nr. 26).
6. Forsinkelse og levering
Avbestilling av ordre før levering og uavhentede varer
Du kan avbestille en ordre ved å kontakte vårt kundesenter på 06292. Ønsker du å avbestille et kjøp gjort på vår nettside, gjelder reglene om angrerett, se punkt 9. Uavhentede postpakker betraktes som en avbestilling av bestillingen din. Fraktkostnadene vil ikke bli refundert med mindre du har benyttet angreretten, se punkt 9. Du kan også bli belastet for returkostnader av uavhentede varer.
Levering
Levering av produkter skjer i samsvar med det som er oppgitt i din ordrebekreftelse. Vi har ansvaret for produktene frem til de er overtatt av deg, det vil si når du fysisk har mottatt dem.
Ved hjemlevering med innbæring er det ditt ansvar å sørge for at produktene kan transporteres inn i boligen. Du må være til stede for å motta leveransen, og vi kan kreve legitimasjon før produktene blir overlevert.
Hvis du har bestilt innbæring, er du ansvarlig for å beskytte gulv, vegger og annet interiør under innbæringen. For å sikre både produktene og hjemmet ditt, vil varene bli båret inn med emballasjen på. Våre transportører er forpliktet til å bruke verneutstyr, inkludert godkjent fottøy, i tråd med HMS-krav.
Hent i butikk
Ved valg av "Hent i butikk" som leveringsmetode, hvor bestillingen er betalt på nett, regnes dette som en internettordre. Kjøpet reguleres blant annet av forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. For mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp kan du søke opp disse lovene på www.lovdata.no.
Dersom du har bestilt flere produkter, kan det hende at de leveres i separate forsendelser.
Avtale med håndverkere
Dersom du inngår en avtale med håndverkere, må du ta høyde for at leveringstiden kan variere. Maxbo er ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser som påvirker avtalen din med håndverkere.
7. Bestilling av levering eller installasjon/montering hos oss
Hvis du bestiller en vare som skal leveres eller installeres av oss, trenger vi å registrere dine personopplysninger for å kunne utføre tjenesten du har bestilt. For å gjøre dette må vi opprette en kundeprofil som inneholder navn, e-postadresse, telefonnummer og leveringsadresse, samt detaljer om leveringsforholdene hos deg.
Maxbo samarbeider med ulike tredjeparter som leverer og installerer på våre vegne som underleverandører. For at de skal kunne utføre disse tjenestene, deler vi nødvendige personopplysninger med dem.
For å forbedre din opplevelse som kunde, kan vi, når det er relevant, sende deg viktig informasjon på e-post før vi leverer en installasjonstjeneste. Etter at installasjonen eller leveringen er fullført, kan vi også invitere deg til å delta i en kundeundersøkelse for å høre om din erfaring. Denne informasjonen bruker vi for å forbedre våre interne rutiner og for å følge opp underleverandører.
Grunnlaget for behandlingen av dine personopplysninger, inkludert deling med våre underleverandører, er oppfyllelse av avtalen vi har med deg. Når vi deler personopplysninger med tredjeparter, er behandlingsgrunnlaget kjøpsavtalen mellom oss.
Montering skjer på avtalt dato og tidspunkt, utført av vår tredjepartsleverandør av montering- og installasjonstjenester.
Forutsetning for montering av varmepumpe:
For at varmepumpen skal fungere optimalt i mange år og levere stabil varme, og tåle påkjenningene den blir utsatt for i et kaldt, nordisk klima, er det en forutsetning (og et krav) at monteringen blir utført av fagpersonell. Maxbo tilbyr kun sertifiserte varmepumpeinstallatører.
Forutsetninger:
- For varmepumper fra merkevaren Mitsubishi, klikk her
- For varmepumper fra merkevaren Qlima, klikk her
- Installasjon må avbestilles senest innen 48 timer før avtalt tid for montering. Ellers tilkommer gebyr for avbrutt montering.
8. Risikoen for varen
Du overtar risikoen for varen når du, eller din representant, har fått varene levert i tråd med punkt 7.
9. Angrerett
14 dagers angrerett
I henhold til angrerettloven har du rett til å angre kjøpet ditt. Angreretten gjelder både for varer og enkelte tjenester. For å benytte angreretten må du informere oss innen 14 dager etter at du har mottatt siste leveranse. Du kan gjøre dette ved å bruke det vedlagte angrerettskjemaet i ordrebekreftelsen, eller ved å sende en skriftlig melding via e-post eller med referanse til ordrenummeret ditt, Her finner du angrerettskjema.
Returadresse: Løvenskiold Logistikk, Fossumveien 70, 1359 EIKSMARKA. Merk forsendelsen med "Maxbo" og ditt ordrenummer.
Dersom du ikke har mottatt angrerettskjemaet enten i ordrebekreftelsen eller ved levering av produktene, forlenges fristen til 12 måneder etter at varen ble mottatt.
For å bruke angreretten må produktet returneres i tilnærmet samme stand og mengde som da du mottok det. Alle varer skal returneres til selger innen rimelig tid, og du er ansvarlig for kostnadene ved returforsendelsen. Dersom varene ikke kan returneres med postpakke, kan Maxbo hjelpe deg med returen - det koster maksimalt kr 1.500 kroner. Retur til våre fysiske butikker er derimot kostnadsfri.
Selger forplikter seg til å refundere det du har betalt, inkludert porto, ekspedisjonsgebyr, oppkravsgebyr osv. Tilbakebetalingen vil skje innen 14 dager etter at selger har mottatt produktet, eller etter at varen er stilt til rådighet for selger. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, forlenges fristen til nærmeste virkedag
Unntak fra angreretten
Angreretten gjelder ikke for kjøp av følgende varer:
- Varer som forringes raskt eller har kort holdbarhet.
- Varer som ikke kan returneres på grunn av sin art.
- Varer som etter levering blandes med andre produkter slik at de ikke kan skilles fra hverandre (for eksempel malingsprodukter).
- Forseglede varer som av hygieniske eller helsemessige årsaker ikke kan returneres dersom forseglingen er brutt etter levering.
- Varer som ikke kan returneres på grunn av spesialtilpasning, som for eksempel kappet trelast.
- Spesialproduserte eller måltilpassede produkter utenom standardstørrelser.
- Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet.
10. Reklamasjon
Når du har mottatt produktene, anbefaler vi at du snarest mulig undersøker om leveransen stemmer overens med ordrebekreftelsen, om produktene har blitt skadet under transport, eller om de har feil eller mangler.
Dersom produktene har feil eller mangler, kan du, avhengig av situasjonen, kreve retting, omlevering, prisavslag, erstatning eller heving av kjøpet. Selger har rett til å forsøke å reparere varen dersom det er umulig å skaffe en ny, for eksempel hvis varen ikke lenger produseres, eller dersom det vil medføre urimelige kostnader. Melding om feil eller mangler kan gis muntlig eller skriftlig, men dette må skje innen rimelig tid etter at du har oppdaget feilen. Du har alltid en reklamasjonsfrist på minst to måneder. Av bevismessige hensyn anbefaler vi at reklamasjon skjer skriftlig.
Reklamasjonsretten gjelder i to år fra du mottok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Reklamasjonen må rettes til selgeren av det aktuelle produktet, Maxbo (Løvenskiold Handel AS).
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom du ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes Maxbo eller forhold på Maxbo sin side, kan Maxbo holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Dette står i forbrukerkjøpsloven kapittel 9. Maxbo vil også kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
12. Produktomtaler på maxbo.no
Vi ønsker å høre om dine opplevelser med produktene du har kjøpt hos oss, og samtidig ønsker vi å gi våre kunder bedre informasjon om produktene i vår nettbutikk. Derfor publiserer vi produktomtaler på nettsiden vår, maxbo.no. Uansett om dine erfaringer med produktene er positive eller negative, er de svært verdifulle for oss og kundene våre. Hvis du har handlet varer på maxbo.no, vil vi derfor gjerne ha tilbakemelding om produktene.
På maxbo.no følger vi en bestemt prosedyre for innsamling, behandling og presentasjon av produktomtaler, og her er retningslinjene:
- 2 til 3 uker etter din siste bestilling, vil du motta en e-post fra oss. Denne e-posten sendes som en del av kjøpsavtalen og ber deg om å gi en kort produktomtale.
- Du kan klikke på lenken i e-posten når det passer deg best å gi din tilbakemelding. Hvis du ikke er interessert og ønsker å unngå fremtidige henvendelser, kan du også klikke på en link for å gi beskjed om dette.
- Du kan vurdere produktet med en karakter fra 1 til 5 og legge til en skriftlig tilbakemelding hvis du ønsker det. Produktets gjennomsnittskarakter baseres på alle innsendte karakterer.
- Ditt navn vil være knyttet til omtalen på maxbo.no.
- Alle produktomtaler som er relevante for andre kunder og ikke støtende, vil bli publisert uavhengig av karakter.
- Tilbakemeldinger som ikke er knyttet til selve produktet/produktene, blir ikke publisert.
- Informasjonen du gir, deles aldri med tredjeparter og brukes kun internt i vår nettbutikk for å hjelpe andre kunder med å ta informerte valg.
- Vi bruker Lipscore til å administrere våre brukeromtaler.
- Hvis du har spørsmål knyttet til en produktomtale du har skrevet, kan du kontakte oss.